Settlement Workers in Schools

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Our local school boards have Settlement Workers in Schools (SWIS) to help you and your children adjust to life and school in Canada.

SWIS is funded by Citizenship and Immigration Canada and assists newcomer students and their families as they settle into their new schools and new community.

SWIS workers provide information and referrals to school, community and government programs and resources.

SWIS workers help direct you to confidential one-on- one counselling and they work with school staff in helping you get involved in your children’s schooling.

SWIS services are confidential, culturally appropriate and available at Windsor- Essex County elementary and secondary schools.

SWIS workers may:

  • Help you and your family as you settle in Windsor-Essex County
  • Direct you to the community resources that you need
  • Offer information sessions for both you and your children
  • Refer your family to more community resources as needed

For the English speaking school boards, Settlement Workers in Schools (SWIS) is a partnership of New Canadians’ Centre of Excellence Inc. with the Greater Essex County District School Board and the Windsor Essex Catholic District School Board. The Newcomer Reception Centre has office locations in Windsor and Leamington.

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Les travailleuses et les travailleurs d’établissement dans les écoles (TÉÉ)

Les jeunes nouvelles arrivantes et nouveaux arrivants ont parfois des difficultés à s’adapter sur les plans social et scolaire. Les travailleuses et les travailleurs d’établissement dans les écoles (TÉÉ) font le pont entre l’école, la famille et la collectivité. Il vise à aider les nouvelles arrivantes et les nouveaux arrivants à s’intégrer dans le milieu scolaire et la société canadienne. Grâce à ce programme, les élèves nouvellement arrivés qui fréquentent les écoles de langue française peuvent bénéficier du soutien des TÉÉ. Les TÉÉ ont pour mission de faciliter l’intégration et la réussite scolaire des élèves nouvellement arrivés dans les écoles de langue française des conseils catholiques et publics et de favoriser leur plein épanouissement et celui de leur famille. La travailleuse ou le travailleur d’établissement:

  • entre en contact avec les parents, les tutrices et les tuteurs nouvellement arrivés (et les jeunes des écoles secondaires) pour les aider à répondre à leurs besoins en matière d’établissement;
  • dirige les familles vers des ressources communautaires plus spécialisées, au besoin;
  • offre des séances d’information de groupe aux parents, aux tutrices et aux tuteurs et aux jeunes nouvellement arrivés, souvent en partenariat avec le personnel de soutien;
  • aide le personnel de soutien à comprendre les besoins des personnes nouvellement arrivées en matière d’établissement.